En förskola för medvetenhet?

Vad går vårt virtuella spel ut på? Som vi nämnt i tidigare inlägg, är det stora medvetenhetssystemets primära syfte evolution – att skapa eleganta informationsstrukturer om man så vill. Men hur går det här till i praktiken, i vår virtuella verklighet?

Vi kanske kan likna vår virtuella verklighet vid en förskola för medvetenhet. Förskola för att vi är här för att lära och utvecklas men också för att vår utveckling har en ganska bra bit kvar till filosofie magister eller doktor. Vi är alltså med hög sannolikhet här som representativa individuella delar av det stora medvetenhetssystemet för att bidra i dess evolution. Att skapa information är synnerligen vitalt för ett informationssystem.

Oj, nu måste jag ta bort händerna från tangentbordet och stanna upp. Tänk vad finurligt allt verkar vara. Syftet med våra liv känns så tydligt och fint. Jag tänker att var vi än befinner oss, vilka begränsningar och utmaningar vi än har i våra liv så medverkar vi sannolikt i samma allomfattande utvecklingsuppdrag där vi bidrar i form av vår egen utveckling. Visst är det en expanderande tanke?

I det här resonemanget finns en tänkbar förklaring till varför vår verklighet är designad för att leverera utmanande upplevelser. Det får oss att utvecklas! Det skulle betyda att det digitala medvetenhetssystemets utvecklingsprocess är beroende av hur väl vi lyckas spela. Spelets utmaningar triggar oss att göra val. De val vi gör hänger ihop kvalitén på vår medvetenhet. Kvalitén på medvetenheten, undrar kanske du? Det låter som om vi pratar om en ulltröja. Hur definierar man kvalitén på medvetenhet? Man kan säga att den visar summan av de val vi hittills gjort och som över tid fått oss att utvecklas eller regrediera (gå bakåt i utvecklingen). Våra val kan ha sitt ursprung i rädsla eller i kärlek, som Campbell menar är varandras motsatser. Rädslobaserade val leder till stagnation som får oss att gå bakåt i utvecklingen och skapar oordning i vår medvetenhet. Vi kan kalla dem självcentrerade val som handlar om jämförelser, strider, att behöva, att ha rätt till, makt, kontroll, manipulation och dess likar. Men vad är då bra val? Kan det vara så att val som handlar om andra i form av omsorg, respekt och samarbete leder till positiv utveckling av vår medvetenhet? Utveckling i riktning mot kärlek, det vill säga ordning och struktur.

Nu kan man kanske stilla undra om kärlek är syftet med livet? Är det så att kärlek i grund och botten skapar information? Nästa gång vi hörs ska vi låta kärleken få sin plats i spelet. Under tiden … ta gärna en titt på den här guiden (finns på både svenska och engelska).

| English: What is love?    | Swedish: Vad är kärlek?  |

Text: Titti Nordieng

Annonser